Het Piemelprincipe

Of : wat je aandacht geeft groeit. Want er mag wel wat extra aandacht gegeven worden aan relationele en seksuele vorming in Marokko, zodat er hier echt op een duurzame manier verder kan gewerkt worden.

Maar omdat piemels en dergelijke nu niet echt woorden zijn waar altijd even vlot mee omgesprongen wordt ( dacht er een flauwe plezante lezer ook aan woordkeuze in de mond nemen?) werd de titel van mijn EVS ”energy flows where attention goes”. Vandaag op mijn eerste dag hier leerde ik al tijdens een boeiend gesprek met Rakia, de president van mijn gastorganisatie Argania dat er bepaalde woorden of thema’s zijn die je misschien wel in het Frans kan bespreken, maar dat het niet gepast wordt bevonden om die te vertalen naar het Arabisch.

Wat staat er me gedurende deze 3 maanden in Essaouira te wachten?

Argania en Swira gaan vormingsessies rond relaties en seksualiteit ontwikkelen en realiseren met werkvormen aangepast aan de Marokkaanse context. Deze sessies zijn in eerste plaats gericht op jeugdwerkers, zodat zij hier verder kunnen werken met de lokale jongeren. Verder hebben we dankzij het Erasmus + programma ook de mogelijkheid om een uitwisseling te organiseren tussen Vlaamse en Marokkaanse jeugdwerker rond dit thema. Dit project gaat door begin maart in Marokko. De doelstelling is ook om hier een toolbox achter te laten met verschillende educatieve spelen en werkvormen die hier verder gebruikt kunnen worden.  Als basis hiervoor vertrok ik onder andere met Vrijstraat 16, de Bloosdoos en SOA Souvenir van Jong & Van Zin in mijn bagage.

Dit belooft een erg boeiend en leerrijk avontuur te worden, via deze weg houd ik jullie graag op de hoogte.

5 gedachtes over “Het Piemelprincipe

Plaats een reactie